Γνωστικό Αντικείμενο: Δημοσιογραφία και Παραγωγή Ειδησεογραφικού Περιεχομένου
Ο Δρ Αχιλλέας Καραδημητρίου είναι Επίκουρος Καθηγητής Δημοσιογραφίας και Παραγωγής Ειδησεογραφικού Περιεχομένου στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Παράλληλα εργάζεται ως δημοσιογράφος / επαληθευτής ειδήσεων (fact-checker) στην πλατφόρμα check4facts.gr με επικεφαλής φορέα το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ). Με υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) εχει ολοκληρώσει στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών μεταδιδακτορική έρευνα με θέμα Τα Μέσα Δημόσιας Υπηρεσίας σε Βρετανία, Δανία και Ελλάδα στην εποχή της Πλατφορμοποίησης της Επικοινωνίας και από το ίδιο Πανεπιστήμιο κατέχει διδακτορικό στην Πολιτική Ενημερωτικού και Ψυχαγωγικού Προγράμματος της Δημόσιας Τηλεόρασης στην Ευρώπη. Οι προπτυχιακές του σπουδές σχετίζονται με την Επικοινωνία και τα ΜΜΕ (Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών) και οι μεταπτυχιακές του σπουδές με την Τηλεοπτική Ενημέρωση και Παραγωγή (University of Wales, Aberystwyth με Υποτροφία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ωνάση).
Έχει εργαστεί ως Εντεταλμένος Διδάσκων και ως Ακαδημαϊκός Υπότροφος στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ καθώς και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Δημοσιογραφία και Νέα Μέσα» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συμμετάσχει σε ποικίλα ερευνητικά ευρωπαϊκά προγράμματα που αφορούν ζητήματα αιχμής αναφορικά με την εξέλιξη των ΜΜΕ και του επικοινωνιακού πεδίου (European Media Platforms: Assessing Positive & Negatives Externalities for European Culture/Eumeplat, Euromedia Ownership Monitor/Euromo, The Media for Democracy Monitor 2020, ISCH COST Action - Populist Political Communication in Europe, YouthActiv - Jean Monnet - Information and Research Activities, 11 Nations Study of Comparative Political Knowledge and Media Consumption).
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις του επικεντρώνονται κυρίως σε ζητήματα που αφορούν στην πολιτική και οργάνωση του ραδιοτηλεοπτικού πεδίου, στην πλαισίωση των ειδήσεων / της πληροφόρησης από τα μέσα ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς και στον δημοσιογραφικό επαγγελματισμό / στις δημοσιογραφικές πρακτικές στο πλαίσιο της πλατφορμοποίησης της επικοινωνίας.
Orcid ID: https://orcid.org/0000-0003-3670-968X
ΓΡΑΦΕΙΟ: Η1 [ημιόροφος νέου κτιρίου]
ΤΗΛ.: 2109201677
ΩΡΕΣ ΓΡΑΦΕΙΟΥ:
- Τετάρτη 10:00 - 12:00
- Πέμπτη 12:00 - 14:00
Συμμετοχή σε Ερευνητικά Προγράμματα
- Οκτώβριος 2021 – Μάιος 2024:
«European Media Platforms: Assessing Positive & Negatives Externalities for European Culture» (Eumeplat), με θέμα διερεύνησης τις επιδράσεις της ανόδου των ψηφιακών πλατφορμών στο ευρωπαϊκό επικοινωνιακό πεδίο. - Νοέμβριος 2021 – Σεπτέμβριος 2022:
«Euromedia Ownership Monitor (Euromo)» με θέμα διερεύνησης τη διαφάνεια των ιδιοκτησιακών καθεστώτων των ΜΜΕ στις χώρες της Ευρώπης. - Φεβρουάριος 2021 έως και σήμερα:
«Παρατηρητήριο Δημοσίου Λόγου – Check4facts Science» (EKKE) με αντικείμενο εργασίας την αποτίμηση της αξιοπιστίας του δημόσιου λόγου στην Ελλάδα. - Σεπτέμβριος 2019 - Δεκέμβριος 2021:
«The Media for Democracy Monitor» (του Euromedia Research Group) με στόχο τη συγκριτική μελέτη της λειτουργίας Μέσων ενημέρωσης και της συμβολής τους στη δημοκρατία. - Μάρτιος - Δεκέμβριος 2017:
«ISCH COST Action IS1308, Populist Political Communication in Europe», με στόχο τη συγκριτική μελέτη των Μέσων ενημέρωσης και της ανόδου του λαϊκισμού στην Ευρώπη. - Σεπτέμβριος 2013 - Ιούνιος 2014:
YouthActiv στο πλαίσιο της Δράσης KA1 του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Jean Monnet “Information and Research Activities” με αντικείμενο εργασίας την εκπόνηση έρευνας με θέμα «Ευρώπη και Μέσα Επικοινωνίας: Η Εικόνα της Ελλάδας στον Ξένο Τύπο». - Σεπτέμβριος 2009 - Οκτώβριος 2010:«11 Nations Study of Comparative Political Knowledge and Media Consumption», με στόχο τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ παρεχόμενης ενημέρωσης του εκλογικού σώματος και της γνώσης που αποκομίζουν οι πολίτες από αυτήν (έμφαση στη σύγκριση της ελληνικής περίπτωσης με άλλες περιπτώσεις χωρών).
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Karadimitriou, A. (2024, in press). Persistent Challenges for Public Service Journalism in Greece in the Platformised Era. In D’Arma, A., Michalis, M., Lowe, G. F., and Zita, M. B. (Eds.), Challenges and Developments in Public Service Journalism (11th RIPE Reader). London: Westminster University.
- Karadimitriou, A., & Papathanassopoulos, S. (2024). Public Service Media in the Platform Era: The Cases of Britain, Denmark, and Greece. Journalism and Media, 5 (2): 646-670. https://doi.org/10.3390/journalmedia5020043
- Giannouli, I., Karadimitriou, A., Archontaki, I., & Papathanassopoulos, S. (2024). COVID-19 vaccine hesitancy: analyzing anti-vaccine rhetoric on Greek Facebook. Online Media and Global Communication. https://doi.org/10.1515/omgc-2024-0008
- Archontaki, I., Karadimitriou, A., Giannouli, I. & Papathanassopoulos, S. (2023). Mapping Europeanization in the Greek online public sphere: Assessing the Europeanizing dynamics of social media. Observatorio (OBS) Journal: Special Issue (2023) Platformisation of News and Interactions: Regional Contexts of Crisis in Trust, 27-47. http://obs.obercom.pt
- Karadimitriou, A., von Krogh, T., Ruggiero, C., Biancalana, C., Bomba, M., & Lo, W. H. (2022). “Investigative journalism and the watchdog role of news media: Between acute challenges and exceptional counterbalances”. In J. Trappel, & T. Tomaz (Eds.), Success and failure in news media performance: Comparative analysis in the Media for Democracy Monitor 2021 (pp. 101–125). Nordicom, University of Gothenburg. https://doi.org/10.48335/9789188855589-5
- Ruggiero, C., Karadimitriou, A., Lo, W. H., Núñez-Mussa, E., Bomba, M., & Sallusti, S. (2022). “The professionalisation of journalism: Global trends and the challenges of training and job insecurity”. In J. Trappel, & T. Tomaz (Eds.), Success and failure in news media performance: Comparative analysis in the Media for Democracy Monitor 2021 (pp. 309–335). Nordicom: University of Gothenburg. https://doi.org/10.48335/9789188855589-15
- Καραδημητρίου, Α. (2022). «Η ριαλιτι τηλεόραση και η διαχρονική της γοητεία στο πλαίσιο του απορρυθμισμένου τηλεοπτικού πεδίου». Στο. Σιδηροπούλου, Α. (Επιμ.), Σημείο Δι-επαφής: Συντροφικότητα και σχέσεις οικειότητας στην ψηφιακή εποχή. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήσης.
- Karadimitriou, A. (2022). “Public Service Media in Denmark, UK, and Greece: Comparing media policy practices in the digital platformised era”. Στο Public Value Texte: Public Service Media in Europe (Special Issue of Publications), Wien: ORF.
- Papathanassopoulos, S., Karadimitriou, A., Kostopoulos, C., & Archontaki, I. (2021). “Greece: Media concentration and independent journalism between austerity and digital disruption”. In J. Trappel, & T. Tomaz (Eds.), The Media for Democracy Monitor 2021: How leading news media survive digital transformation (Vol. 2) (pp. 177-230). Nordicom, University of Gothenburg. https://doi.org/10.48335/9789188855428-5
- Karadimitriou, A. (2020): "Journalistic Professionalism in Greece: Between Chronic and Acute Crises". In A. Karatzogianni, & A. Veneti (ed.): The Emerald Handbook of Digital Media in Greece: Journalism and Political Communication in Times of Crisis. London: Emerald Publishing.
- Γιαννούλη, Η., Καραδημητρίου, Α. (2015): “Η τηλεοπτική ενημέρωση και οι εκλογικές αναμετρήσεις του 2015”, Ζητήματα Επικοινωνίας, 20-21: 34-56.