NEA
Mόλις κυκλοφόρησε το τρίτο βιβλίο της σειράς Ιστορία και Κινηματογραφικές Σπουδές των εκδόσεων ΜΩΒ της Ράνιας Κοσμίδου, Οι Ευρωπαϊκοί Εμφύλιοι Πόλεμοι στον Κινηματογράφο. Μνήμη, Σύγκρουση και Νοσταλγία με εισαγωγή του Καθηγητή Χρήστου Δερμεντζόπουλου, επίμετρο Κωστή Κορνέτη και μετάφραση Ραϋμόνδου Αλβανού.
Η έκδοση αφορά σε μία σημαντική μελέτη των εμφυλίων πολέμων της ευρωπαϊκής ηπείρου στον εικοστό αιώνα – του ιρλανδικού, του ισπανικού, του ελληνικού και του γιουγκοσλαβικού. Διερευνά τις αναπαραστάσεις αυτών των πολέμων, όπως αποτυπώνονται στο σώμα σπουδαίων επιλεγμένων ταινιών, συνεχίζοντας την παράδοση που έχει διαμορφωθεί σε σχέση με τη χρήση των σύγχρονων κινηματογραφικών ταινιών ως αξιόπιστων ιστοριογραφικών τεκμηρίων. Αναλύει και ερμηνεύει το πώς οι ταινίες κατασκευάζουν και αναδομούν μνήμες πολλαπλών μορφών. Ξεχωρίζει για τους καινοτόμους τρόπους με τους οποίους προσεγγίζει το κινηματογραφικό μέσο ως αντικείμενο και, ταυτόχρονα, ως υποκείμενο της ιστορίας.
Η συγγραφέας ανασυστήνει τις ιδεολογικές και νοοτροπικές οπτικές στις εξεταζόμενες ταινίες, αξιοποιώντας εργαλεία όπως η μεταμνήμη, η πολιτισμική και επικοινωνιακή μνήμη, η νοσταλγία, το βλέμμα, οι αναλύσεις του Mikhail Bakhtin για το καρναβαλικό, η αλληγορία και οι προσεγγίσεις του Ηayden White για την ιστοριοφωτία και τη διαδικασία κατασκευής της πλοκής μέσω των μορφών του ρομάντζου, της τραγωδίας, της κωμωδίας και της σάτιρας – τα οποία αποτελούν κυρίαρχους τρόπους αναπαράστασης του παρελθόντος.
Το βιβλίο –μέσω μίας υποδειγματικής ανάλυσης της κάθε ταινίας ως προς την κατασκευή της αφηγηματικής της δομής-πλοκής και την ανάλυση του λόγου και του ύφους της– συνεισφέρει στην ανάδειξη των αναπαραστάσεων της ιστορίας των εμφυλίων, της αλληγορίας που χρησιμοποιείται κάθε φορά, της ιστορικής ανάγνωσης που επιχειρεί ο κάθε δημιουργός-σκηνοθέτης και του τύπου της πολιτισμικής μνήμης / μεταμνήμης που δημιουργεί η κάθε ταινία.

ώρα 10:00-15:30 στο Αμφιθέατρο Σάκη Καράγιωργα ΙΙ,
με τίτλο:
- Πρόσκληση για υποβολή εργασιών Μετά την κρίση, τα μέσα ενημέρωσης και η « επιστροφή στην κανονικότητα »
Παρίσι και Αθήνα — 2025/2026 - Call for Papers After the Crisis: Media and the “Return to Normality”Paris and Athens—2025/2026
- Call for abstracts Postcrisis, medios de comunicación y “vuelta a la normalidad” Paris y Atenas — 2025/2026
- Appel à communications Après la crise, les médias et le « retour à la normalité »
Paris et Athènes — 2025/2026 - Call for papers Dopo la crisi, i media e il “ritorno alla normalità” Parigi e Atene — 2025/2026

Εναλλακτικά Εγχειρήματα (Δημοσιογραφικής) Έρευναςστην εποχή της διακρίβωσης γεγονότων (fact-checking):
Η περίπτωση των ιστοσελίδων Vouliwatch.gr, Politikometro.gr & Check4facts.gr
Το Εργαστήριο Δημοσιογραφίας (Journalism Lab – J Lab) του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών σε συνεργασία με τους επικεφαλής των ιστοσελίδων Vouliwatch.gr, Politikometro.gr & Check4facts.gr σας προσκαλούν στο workshop με τίτλο «Εναλλακτικά Εγχειρήματα (Δημοσιογραφικής) Έρευνας στην εποχή της διακρίβωσης γεγονότων (fact-checking)». Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί διά ζώσης την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2025, 15:00-18:00, στην αίθουσα 111-114, γυάλινο κτήριο Παντείου Πανεπιστημίου (ισόγειο) και περιλαμβάνει τρεις ενότητες:
- Τεχνικές έρευνας και παρακολούθησης του Κοινοβουλευτικού έργου.
- Δημοσιογραφικές πρακτικές στη διακρίβωση του βαθμού υλοποίησης των κυβερνητικών δεσμεύσεων.
- Ερευνητικές πρακτικές στη διακρίβωση δηλώσεων/ειδήσεων για την κλιματική κρίση-το περιβάλλον, την υγεία-πανδημία, το μεταναστευτικό-προσφυγικό και την εγκληματικότητα-παραβατικότητα.
Το σεμινάριο είναι ανοιχτό σε κάθε ενδιαφερόμενη/ο, ανεξαρτήτως προηγούμενης εμπειρίας στη δημοσιογραφική έρευνα ή στη διακρίβωση γεγονότων (fact-checking). Όσες/όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή συμπληρώνοντας τα στοιχεία τους στον ακόλουθο σύνδεσμο https://shout.com/s/D5IwpQHV
Περισσότερες πληροφορίες για τις πλατφόρμες που θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του workshop μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:
Για περαιτέρω πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με τον Επικουρο Καθηγητή Αχιλλέα Καραδημητρίου στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
με το Πάντειο Πανεπιστήμιο συμπληρώνουν 10 χρόνια!
επιμελητική ομάδα για να διαμορφώσουν από κοινού το φετινό μουσικό πρόγραμμα.
Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου
Είσοδος ελεύθερη μέσω αίτησης
Νέα μουσική από πόλεις των ΗΠΑ απ’ όπου πέρασε ο συγγραφέας.
- Todd Groves (σταθμός: Νέα Υόρκη): “Dance Music for a Frenetic Mind” για πιάνο τρίο (2022)
- Σοφία Σέργη (Sophia Serghi) (γενν. 1972) (σταθμός: Γουίλιαμσμπεργκ): “Towards the Flame” για πιάνο τρίο (2010)
- Γιώργος Βασιλαντωνάκης (γενν. 1969) (σταθμός: Τσάρλεστον): “Cyanic Outbursts” για πιάνο τρίο (2021)
- David Carter (σταθμός: Λος Άντζελες): “Sifting Chaparral” για πιάνο τρίο (2024)
- Cindy Cox (γενν. 1961) (σταθμός: Σαν Φρανσίσκο): “La mar amarga” για πιάνο τρίο (2007)
- Galan Trio: Πέτρος Μπούρας (πιάνο), Μπάμπης Καρασαββίδης (βιολί), Μαρίνα Κολοβού (βιολοντσέλο)
Ταξίδι στα «Ανατολικά της Δύσης» με ένα βιολί.
- Diana Rotaru (γενν. 1981) (Ρουμανία): “Glossolalia” για βιολί και ηλεκτρονικά (2010)
- Δανάη Μπελοσίνωφ (γενν. 1993) (Βουλγαρία/Ελλάδα): “CRUNNING, for 2” για δύο βιολιά, ανάθεση της Στέγης (2025)
- Mihailo Trandafilovski (γενν. 1974) (Β. Μακεδονία/Ην. Βασίλειο): “Mosaic” για δύο βιολιά (2016)
- Tigran Mansurian (γενν. 1939) (Αρμενία): “Lamento” για βιολί (2002)
- Hanan Hadžajlić (γενν. 1991) (Βοσνία-Ερζεγοβίνη): “Ex Machina III” για βιολί και πιάνο (2016)
- Soni Petrovski (γενν. 1977) (Β. Μακεδονία/Αυστραλία): “Bric-a-brac” για σόλο βιολί (2001)
- Βασίλης Σούκας (σόλο βιολί), Φαίδων Μηλιάδης (βιολί), Λυδία Λινάρδου (πιάνο)
Δύο παράλληλες εξερευνήσεις του μεταμοντέρνου για φωνή και βιολοντσέλο.
- Caroline Shaw (γενν. 1982): “In manus tuas” για βιολοντσέλο (2009)
- Meredith Monk (γενν. 1942): Επιλογές από το έργο “Book of Days” για φωνή (1988)
- Kaija Saariaho (1952–2023): “Sept Papillons” για βιολοντσέλο (2000)
- Φίλιππος Σακαγιάν (γενν. 1992): “metaph” για φωνή και ηλεκτρονικά, ανάθεση της Στέγης (2025)
- Ana Sokolovic (γενν. 1968): “Vez” για βιολοντσέλο (2005)
- Morton Feldman (1926–1987): “Only” για φωνή (γραμμένο για την Joan La Barbara) (1946)
- Μάριος Μανιατόπουλος (τενόρος), Αναστασία Δεληγιαννάκη (βιολοντσέλο)
Ταξίδι με φυσικούς και ηλεκτρονικούς ήχους από τον Μεσαίωνα στο σήμερα.
- Ash Fure (γενν. 1982): “Silver Lung 2” για κρουστά και ηλεκτρονικά (2017)
- Mark Andre (γενν. 1964): “S2” για κρουστά (2015)
- Hildegard von Bingen (1098–1179): “O pastor animarum” για φωνή
- Ιάσων Μαρούλης (γενν. 1999): «Αυλίδα» για τενόρο και κρουστά, ανάθεση της Στέγης (2025)
«Ακούω, γράφω, παίζω με τους ήχους» | Galaxy Studio | 16:00—21:30
Yπο την αιγίδα του Tμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Κυπριακών Μελετών ΕΚΠΑ, το Σπίτι της Κύπρου
και ευθύνη διοργάνωσης από την Καθ. Κοινωνικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ Α. Παπαστυλιανού διοργανώνεται ημερίδα με έμφαση στις ψυχοκοινωνικές διαστάσεις του τραύματος 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή.
Στην ημερίδα συμμετέχει η Αναπλ. Καθηγήτρια Αγγελική Γαζή με εισήγηση: Κοινωνική ταυτότητα προσφύγων και εγκλωβισμένων ραδιοφωνικών ακροατών κατά τα πρώτα χρόνια της τουρκικής εισβολής.
Θα δωθούν βεβαιώσεις συμμετοχής
- Ζακ Λακάν, Λειτουργία και πεδίο της ομιλίας και της γλώσσας στην ψυχανάλυση, μτφρ. Ν. Λινάρδου- Μπλανσέ – Ρ. Μπλανσέ, Εκκρεμές, Αθήνα 2005.
- Ζακ Λακάν, Σεμινάριο εικοστό. Encore / Ακόμη, δίγλωσση έκδοση, μτφρ. Βλ. Σκολίδης, Ψυχογιός, Αθήνα 2011.
- Ζακ-Αλέν Μιλέρ, «S’truc dure», μτφρ. Βλ. Σκολίδης, Τειρεσίας, 3, σσ. 52-65. Jacques-Alain Miller, «L’orientation lacanienne. La fuite du sens» (1995-96), διδασκαλία στο πλαίσιο του Τμήματος Ψυχανάλυσης του Πανεπιστημίου Παρίσι VIII, μαθήματα της 17ης και της 31ης Ιανουαρίου 1996.
- Ζακ-Αλέν Μιλέρ, «Ο μονόλογος της αμιλίας», μτφρ. Ι. Καράλη, επιμ. Βλ. Σκολίδης, Fort-Da, 5, σσ. 79-102.
- Jacques-Alain Miller, «Psychanalyse en immersion», La Cause du désir, 106, σσ. 23-33.